Опис досвіду роботи

Методична проблема:
« Розвиток компетентностей учнів через впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках основ здоров’я»

Актуальність проблеми:

  •     За оцінкою фахівців, близько 75 % хвороб дорослих є наслідком умов життя в дитячі та юнацькі роки .
  •     Майже 90% випускників – хворі, мають відхилення у стані здоров’я.
  •     Чверть підлітків мають чітку орієнтацію на алкогольні напої, половина з них домінує серед випускників.
  •     За останні роки кількість осіб, які незаконно вживають наркотичні засоби і психотропні речовини, в Україні подвоїлась.
Такі показники здоров’я школярів можна пояснити не лише впливом різних негативних чинників, але перш за все, недостатньою увагою до питань здорового способу життя дітей і дорослих.

Новизна теми:
Ефективні підходи до впровадження та викладання предмета "Основи здоров’я ” та здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі.
А саме:
 - особистісно-орієнтоване навчання;
 - використання інтерактивних методів навчання, що базуються на залучення та співпраці;
 -  більш енергійний та привабливий процес викладання;
 -  надання можливості для негайного відпрацювання життєвих навичок;
 -  акцент на соціально-психологічні уміння.

Основні завдання:
1. Активне використання технології навчання дітей здоровому способу життя на основі розвитку життєвих навичок.
2. Активне використання технології навчання дітей здоровому способу життя через якісне викладання предмету "Основи здоров'я".

Ефективні методи навчання на уроках основ здоров’я:
 -  «мозковий штурм»;
 -  обговорення великою групою;
 - проходження тестів; 
 - пошук інформації;
 - робота та виконання вправ у малих навчальних групах;
 - дебати, дискусії;
 - розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій;
 - перегляд і обговорення тематичних відеофільмів;
 -  рольова гра;
 -  практичні роботи;
 - проекти

Очікувані результати:
1. Емоційно-вольові навички
 - самоконтроль;
 - мотивація успіху;
 - гарантування волі.
               2.  Інтелектуальні навички:
 - усвідомлення загальнолюдських цінностей;
 - планування власного майбутнього;
 - аналіз проблем;
 - самосвідомість;
 -  прийняття важливих рішень.
     3. Соціальні навички:
 - впевнена і гідна поведінка;
 - ефективне спілкування;
 - співпереживання;
 - розвиток дружніх стосунків;
 - колективна робота;

 - запобігання і протидія дискримінації.


ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН САМООСВІТИ

Тема

Навчальний рік
1.
Ознайомлення з предметом:
·        Вивчення програми, підручників, наочності, відеоматеріалів.
·        вивчення досвіду колег.
Вибір проблемного питання та його обґрунтування.
Проходження підвищення кваліфікації з предмета.


2013 – 2014 н.р.
2.
Робота над проблемним питанням:
·        вивчення матеріалів з періодичної літератури та інтернетресурсів;
·        вивчення досвіду роботи вчителя основ здоров'я Зеленоярської загальноосвітньої школи Якименко Людмили Вікторівни.
·        вивчення питання інтерактивних технологій навчання.
Форми роботи на уроках основ здоров'я.
Проходження атестації педагогічного працівника.



2014 – 2015 н.р.
3.
Здоров’язберігаючі технології.
Виховний потенціал уроку основ здоров'я.
2015 – 2016 н.р.  
4.
Позаурочна робота – безперервність засвоєння основ здоров'я.
2016 – 2017 н.р.
5.
Підведення підсумків. Опис досвіду роботи з проблемного питання. Результативність роботи. Наступність проблемного притання.

2017 – 2018 н.р.  

«Основи здоров'я!»
Багато-хто розуміє під цим поняттям просто відмову від шкідливих звичок і заняття спортом.
Насправді, здоровий спосіб життя – це набагато глибше поняття, це стиль життя і мислення.
Для кожної людини – це щось особливе.
Саме думки людини становлять основи здорового способу життя.


Технології. Методи. Прийоми.

Інформаційно-комунікаційні технології:

1.  Уроки, на яких комп’ютер використовується в демонстраційному режимі: один комп’ютер, проектор, екран.
2.  Уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі без виходу в Інтернет:
 - Презентації вчителя: «Туберкульоз» та «Безпека на дорозі», (7 клас), «Безпека харчування» та «Оздоровлення» (8 клас), «Феномен життя» та «Готовність до дорослого життя» (9 клас);
 - Презентації учнів 9-го класу – «Проект життя»;
 - Відеофільми, ролики, реклами;
 - Таблиці, текст для опрацювання.
3.  Уроки, на яких комп’ютер використовується в індивідуальному режимі: урок в комп’ютерному класі з виходом в Інтернет:
 -  Проходження онлайн-тестів;
 - Створення реклами, агітаційного листа;
 - Пошук інформації.

Робота в групах:
Робота в групах – це улюблена і найуживаніша в навчальному процесі технологія.
 Групове обговорення максимально підвищує активність і внесок кожного учасника.
Обговорення в групах дає змогу учням більше дізнатися один про одного, стимулює вільний обмін думками, збільшує вірогідність того, що учні краще зрозуміють почуття і позиції інших.
 Робота в групах розвиває життєві навички активного слухання, співпереживання, співробітництва, упевненої поведінки і толерантності.
Наприклад: скласти перелік, перерахувати позитивні і негативні сторони, внести колективні пропозиції, знайти вихід із ситуації
 і т. д.

ВПРАВА «БЕЗПЕКА ХАРЧУВАННЯ»

Предмет навчання:
 Цей план заняття з навчання безпеки харчування, зокрема про домішки що загрожують здоров’ю може бути адаптований до інших продуктів харчування, вітамінів.

Мета: Навчити учнів визначати небезпечні складові харчових продуктів, передбачити наслідки їх потрапляння до організму.

Навчальні цілі: 
Наприкінці заняття учні повинні вміти.
* визначати види небезпечних домішок у харчових продуктах.
* продемонструвати ефективність навичок зчитування інформації з етикеток на продуктах харчування.

Матеріали:  
алюнки Е- акул, море, човен з моряками, підручник / таблиця     с.  146,додаток № 3.

Діяльність:
* об’єднати учнів у групи
☺ консерванти
☺ барвники
☺ стабілізатори
☺ емульгатори
*роздайте матеріали кожній групі.
*нехай учні відберуть необхідні зразки Е-акул відповідно своєї назви та поінформують про наслідки небезпечної їх дії на організм людини.
*визначити чим небезпечні, ступень ризику складових на запропонованих обгортках, упаковках продуктів харчування / чіпсах, сирках, морозиві, сухариках, напоях.
* наприкінці підсумуйте головні моменти.


Рольова гра:
Неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації. Вони уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації. Під час рольової гри учасники діють не від свого імені, а демонструють поведінку та висловлюють почуття умовного персонажа.
Наприклад:
До теми «Готовність до дорослого життя»

ВПРАВА «БЕЗЛЮДНИЙ ОСТРІВ»
Предмет навчання: ця вправа використовується в курсі вивчення тем
Мета: створити умови, що дають можливість вижити на безлюдному острові.
Навчальні цілі: наприкінці заняття учні повинні вміти створювати створювати  умови, необхідні   для виживання в екстремальних умовах.
Матеріали: ватман, маркери, роздруковані макети різких предметів, рослин, плодів.
Діяльність:
1. Ведучий на підлозі розкладає великий ватман, роздає маркери учням.
2. Оголошує завдання: Уявіть собі, що внаслідок корабельної катастрофи ви потрапили на безлюдний острів. Упродовж 20 років ви не зможете повернутися додому. Ваша задача – створити для себе умови, в яких ви б змогли вижити, а саме:
·        освоїти острів, організувати на ньому господарство;
·        налагодити суспільно-громадське життя (створити організації, розподілити обов’язки, доручення ролі);
·        установити правила та норми спільного життя на острові.
3. Після виконання всі учасники розташовані біля свого «Острова» і розповідають, як вони виконували завдання.

Тренінг:
Тренінг – це насамперед навчання, що опирається на досвід людини, а також допускає, що присутні на тренінгу люди, крім отримання нової інформації,
мають можливість відразу використовувати її на практиці, виробляючи нові  навички.
Тренінгова  форма навчання базується на методиці участі. Це означає, що вся група є активною учасницею процесу навчання, тому люди можуть поділитися  і обмінятися між собою своїми знаннями і проблемами, а також разом шукати оптимальне рішення.
Перевага цієї методики в тому, що учні навчаються ефективніше у тих випадках, коли цінуються їхні власні знання і можливості, які лягають в основу нової інформації; можна поділитися своїм досвідом і проаналізувати його у комфортній атмосфері.

Наприклад:
1.      Тема: Репродуктивне здоров'я молоді.
Мета:
Пропаганда родинних цінностей, ознайомлення зі станом репродуктивного здоров’я молоді в Україні, негативними наслідками ранніх статевих стосунків і впливом психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я.
Результати навчання:
·         називають ознаки міцної родини, чинники ризику для репродуктивного здоров’я, негативні наслідки ранніх статевих стосунків у підлітковому віці;
·         оцінюють вплив ЗМІ на репродуктивне здоров'я молоді;
·         пояснюють вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я.

2.      Тема: Здоров’я молоді в Україні. ВІЛ, СНІД, ІПСШ:шляхи передачі й методи захисту.
 Мета:
·         поглибити знання учнів  про здоров’я молоді в Україні, про ВІЛ, СНІД, ІПСШ, шляхи  їхньої передачі та методи захисту;
·         націлити учнів на убезпечення від ВІЛ-інфікування;
·         учити дітей гуманному, толерантному  ставленню до ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;
·         навчати дітей протидії стигмі й дискримінації ВІЛ-інфікованих;
·         формувати життєві навички, що сприяють соціальному  здоров’ю (навички ефективного спілкування, співчуття, впевненої поведінки, спільної діяльності в « команді» );

·         формувати в учнів сталу мотиваційну установку на здоровий спосіб життя.



Презентація досвіду роботи.




ПРОЕКТ
 “Fair Play – ЧЕСНА ГРА”


Мета проекту:
 - Розвиток життєвих навичок молоді та запобігання поширенню ВІЛ/СНІДу за допомогою рухливих ігор з елементами футболу.
 - Закріплення позитивних соціальних цінностей та розвиток навичок здорового способу життя, спортивної поведінки, самоповаги, відповідальності.

Головним виконавцем проекту «Fair Play – Чесна Гра» є Deutsche Gesellschaft fur Internation-ale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH (GIZ, Німецьке товариство міжнародного співробітництва), що  діє  в  Україні  за  дорученням  німецьких  міністерств  і  Європейського  Союзу  та  надає технічну підтримку Уряду України в галузі профілактики ВІЛ/СНІДу з 2007 року.
«Fair Play – Чесна Гра» є одним з найуспішніших проектів, орієнтованих на популяризацію футболу й здорового способу життя серед дітей та молоді, що ефективно об’єднує зусилля багатьох державних, міжнародних та неурядових організацій, серед яких Державна служба України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань, Міністерство  молоді  та  спорту  України,  Міністерство  освіти  і  науки,  молоді  та  спорту Автономної Республіки Крим, Федерація футболу України, міжнародна організація «Футбол для  всіх»  (Grassroot  Soccer).  Крім  того,  проект  активно  підтримується  органами  місцевої влади на регіональному рівні.

Пояснювальна записка:
Виховна  програма  «Чесна  гра  –  Перша  ліга»  розроблена  з  метою виховання  в  учнівської молоді  відповідального  ставлення  до  своїх  рішень  та  здоров’я  і  формування  культури безпечної життєдіяльності.
Основними завданнями програми є:
·        формування навичок здорового способу життя та профілактики ВІЛ-інфекції;
·        здобуття знань про здоров’я та засоби його зміцнення;
·        попередження  вживання  психоактивних  речовин  та  ризикованої  поведінки  щодо інфікування ВІЛ;
·        набуття навичок протидії тиску з боку оточення;
·        формування лідерських якостей;
·        залучення до рухової активності.
Особлива увага програми спрямована на здобуття учнями знань про соціально небезпечні захворювання,  зокрема  ВІЛ/СНІД,  і  формування  навичок  розпізнавання  й  уникнення ризикованої поведінки, яка може призвести до інфікування ВІЛ.
Програма  передбачає  роботу  з  учнями  шляхом  поєднання  рухливих  ігор  з  обговоренням питань, що стосуються здоров’я, життєвих навичок, корисних та шкідливих звичок, соціально небезпечних захворювань та їхнього впливу на життя людини.
Очікуваним  результатом  реалізації  програми  є  сформоване  відповідальне  ставлення учнівської молоді до власного здоров’я, а також вмотивована зміна поведінки з ризикованої щодо інфікування ВІЛ на більш безпечну.
Програма передбачена для вивчення у 7–9 та 10 -11 класах. На її освоєння відводиться сім годин.
Задля  ефективного  засвоєння  програми  рекомендовано  проводити  заняття  із  розрахунку одна година на тиждень. Загальна тривалість програми – 1,5 місяці. Навчально-методичним забезпеченням курсу є методичний посібник «Чесна гра – Перша ліга» та «Чесна гра – Вища ліга».

Програма «Чесна гра – Перша ліга»
Назва заняття
К-сть годин
Зміст навчального
матеріалу
Вимоги до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів

1.Чесна гра –
приєднуйся!
1
Правила чесної гри: повага, активна участь у командній грі,відповідальність  за вчинки.
Застосування правил чесної гри у житті та спорті.
·         Мають уявленняпро програму «Чесна гра – Перша ліга».
·         Мотивовані  дотримуватися правил чесної  гри  у  спільній діяльності  та  в життєвих обставинах.
2. Розумій свій
організм!
1
Як  працює  імунна  система людини.  ВІЛ,  СНІД  та  інші соціально-небезпечні  захворювання.
·         Мають  уявлення про  соціально небезпечні захворювання.
·         Знають, як  працює  імунна  система людини та як впливає на неї ВІЛ.
·         Уміють пояснити різницю  між  ВІЛ  та СНІДом.
·         Мотивовані дотримуватися здорового способу життя.

3. Знай правила гри!
1
Шляхи інфікування  ВІЛ  та способи  захисту  від  ВІЛ-інфекції.
·         Знають про  шляхи  передачі  ВІЛ  та способи захисту від ВІЛ-інфекції.

·         Уміють пояснити  способи,  за допомогою  яких  можна  уникнути розповсюдження ВІЛ.
·         Мотивовані  дотримуватися поведін-ки, безпечної щодо інфікування ВІЛ.
4. Під контролем!
1
Формування відповідальної
поведінки  щодо  вживання психоактивних речовин.
·         Мають  уявлення про  вплив  психоак-тивних речовин на стан здоров’я.
·         Уміють пояснити  наслідки  поведінки під  впливом  психоактивних  речовин для здоров’я та особистої безпеки.
·         Мотивовані  дотримуватися відпові-дальної  поведінки  щодо  вживання психоактивних речовин.

5. Уникай
ризиків!
1
Формування навичок  розпізнавання  та  уникнення ризикованої поведінки, яка
може  призвести  до  інфіку-вання ВІЛ.

Наслідки  ВІЛ-інфекції  для окремої людини, її оточення та суспільства.
·         Мають  уявлення про  ризики інфікування ВІЛ.
·         Уміють пояснити наслідки інфікування ВІЛ для людини, оточення та суспільс-тва.
·         Мотивовані дотримуватися правил
особистої безпеки.
6. Твій вибір –
твоя
відповідальність!
1
Опір тиску з боку оточення.
·         Знають про  позитивний  вплив  на спосіб життя та тиск з боку оточення.
·         Уміють ефективно протистояти тиску.
·         Демонструють
- відповідальність за власний вибір;
- навички захисту власних рішень не-залежно від тиску з боку оточення.
7. Я знаю все!
1
Заключний захід.
Систематизація набутих знань.
Відзначення випускників
курсу.
·         Знають про  шляхи  передачі  ВІЛ  та способи захисту від ВІЛ-інфекції.
·         Уміють пояснити  способи,  за допомогою  яких  можна  уникнути розповсюдження ВІЛ.
·         Мотивовані  дотримуватися поведін-ки, безпечної щодо інфікування ВІЛ.



Наприклад:

ЗАНЯТТЯ 1. Чесна гра – приєднуйся!
Мета:
Ознайомити учнів із цілями та завданнями виховної програми «Чесна гра – Перша ліга».
Ознайомити учнів з правилами чесної гри і пояснити, як вони застосовуються в житті та спорті.

Очікувані результати:
 -  Знають про програму «Чесна гра – Перша ліга».
 -  Дотримуються правил чесної гри у спільній діяльності та в життєвих обставинах.

Структура заняття:
·        Вступ до виховної програми «Чесна гра – Перша ліга» (5 хв.).
·        Вправа «Точка зору» (5 хв.).
·        Контракт «Чесна гра» (15 хв.).
·        Гра «Знайди свою групу» (5 хв.).
·        Висновки (5 хв.).
·        Анкетування «До» (5 хв.).
·        Завершення (5 хв.).

ЗАНЯТТЯ 3. Знай правила гри!
Мета:
Повторити й закріпити знання про шляхи передачі ВІЛ та способи захисту від ВІЛ-інфекції.

Очікувані результати:
 -  Знають про шляхи передачі ВІЛ та способи захисту від ВІЛ-інфекції.
 -  Уміють пояснити способи, за допомогою яких можна уникнути розповсюдження ВІЛ.
 - Мотивовані дотримуватися поведінки, безпечної щодо інфікування ВІЛ.

Структура заняття:
·        Розминка (10 хв.).
·        Гра «Правда» / «Неправда» (10 хв.).
·        Гра «Світлофор» (15 хв.).
·        Висновки (5 хв.).

·        Завершення (5 хв.).


Немає коментарів:

Дописати коментар