Особливості викладання предмету ОЗ

Методичні матеріали щодо проведення уроків для учнів 6-го класу
Посібник

Матеріали щодо проведення уроків
для учнів 7-го класу



З досвіду роботи:
Ірина Федоренко, методист РМК

Особливості уроків Основ здоров’я з використанням ІКТ.

Основне завдання предмету Основи здоров’я -  вплинути педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів шляхом розвитку у них життєвих навичок, сприятливих для здоров’я, безпеки і гармонійного розвитку.
І для того, щоб зробити урок сучасним, необхідно використовувати поряд із нетрадиційним методами навчання нові педагогічні методики, інтерактивні технології.
Роздумуючи про сучасний урок Основ здоров’я в загальноосвітній школі, я визначила деякі провідні ідеї:

• Необхідно змінити роль учня в уроці: з пасивного слухача зробити його активним учасником процесу навчання. У цьому випадку відносини між учнем і вчителем змінюються у бік партнерських, а учень з об'єкта педагогічного впливу перетворюється на суб'єкта навчальної діяльності.

• Навчальним планом передбачено лише один урок Основ здоров’я  в тиждень, що недостатньо для формування навичок безпечної поведінки  та різнобічно розвиненої гармонійної особистості. У зв'язку з цим виникає проблема збільшення інтенсивності уроку, його насиченість. Одним з способів вирішення цього завдання можуть стати сучасні інформаційні технології.

• Існує протиріччя між технологічної середовищем, що оточує дитину в побуті, наявністю високотехнологічних звуко-та відео відтворюють пристроїв (DVD, mp3-плеєрів, мобільних телефонів, комунікаторів, КПК і т.д.) і технічним забезпеченням освітнього простору школи (зокрема уроку ОЗ). Отже, однією з умов успішного навчання на уроках основ здоров’я, безсумнівно, є якість використовуваних на уроках комп’ютерної техніки дозволяє досягти бажаного результату.

• Однією з найважливіших складових успішного навчання є мотивація учня. Використання сучасних інформаційних технологій на уроках основ здоров’я  робить навчання яскравим, таким, що запам'ятовується, цікавим для учня будь-якого віку, формує емоційно позитивне ставлення до предмета.

На мою думку, готовність вчителя Основ здоров’я до використання інформаційних технологій на своїх уроках передбачає:
- певний рівень технічних навичок роботи з комп’ютером;
- уміння вчителя ефективно використовувати ІКТ як засіб навчання;
- упевненість учителя у більшій ефективності ІКТ порівняно з іншими засобами  навчання, у більшій ефективності методів, що базуються на використанні ІКТ;
- можливість швидко оволодіти новими педагогічними програмними засобами.


Аналіз вищевикладених ідей привів мене до висновку про необхідність оволодіння сучасними комп'ютерними технологіями вчителями, що викладають предмет основи здоров’я та впровадження даних технологій на уроках та в позаурочний час.
Вчителі району широко застосовують метод проектів. Дітям на уроках. пропонується створити презентацію на певну тему. Учні, спираючись на допомогу педагогів, намічають план роботи, здійснюють підбір матеріалів, створюють презентацію і представляють її на уроці, а також випускають різні буклети з даної теми. Часто теми таких презентацій дозволяють здійснити принцип інтеграції предметів.
Отже уроки Основ здоров’я з використанням ІКТ мають ряд переваг, а саме:
-      Індивідуалізація навчання;
-      Інтенсифікація самостійної роботи учнів;
-      Зростання обсягу виконаних за урок завдань;
-      Розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
-      Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту: зробиш правильні кроки - відкриєш картинку, складеш алгоритм дій у певній ситуації  - врятуєш казкового героя, та інші. ;
-      Комп'ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання. Таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть відсталі учні охоче працюють з комп'ютером;
-      процес навчання з використанням ІКТ стає  більш цікавим, різноманітним, інтенсивним;
-      Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.
Таким чином за допомогою ІКТ вчителі основ здоров’я формують творчий підхід до вивчення предмету, підвищують рівень знань дітей, а також формують навички безпечного і здорового способу життя.

З досвіду роботи:
С.В.Василенко, Н.І.Гущина.
Інтерактивні методи навчання основ здоров'я у 5-6 класах
1. Інтерактивні методи навчання основ здоров'я у 5-6 класах Як використати робочі зошити, щоб зробити навчання інтерактивним
2. Навчально-методичне забезпечення ОЗ для 5 класу
3. Навчально-методичне забезпечення ОЗ для 6 класу
4. Інтерактивне навчання найбільше відповідає особистісно- орієнтованому підходу до навчання. Моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються проблеми для спільного розв’язання, застосовуються рольові ігри.
 Методи :

     Мікрофон
     Робота в малих групах
     Мозковий штурм
     Обери свою позицію
     Навчаючи - вчуся
     Робота в парах
     Ток-шоу
     Ажурна пилка
     Коло ідей
     Суд від свого імені
     Акваріум
     Прес
     Дерево рішень
     Карти розуму
     Інтерактивне читання
     Рефлексія


Як використати робочі зошити, щоб зробити навчання інтерактивним Видавництво “Літера”, 2014 рік:
§  Вибираються ті, що реально можна втілити й таким чином вирішити поставлену проблему.
§  Записані ідеї групуються, аналізуються, розвиваються, уточнюються.
§  Коли група вважає, що кількість поданих ідей достатня, припиняється їх висловлювання.
§  Усі пропозиції записують на дошці, фліп-чаті.
§  Всі учасники штурму пропонують ідеї щодо розв'язання висунутої проблеми (навіть фантастичні).
Мозковий штурм
 • Колективне обговорення, пошук рішень, що спонукає учасників проявити свою уяву та творчість, вільне вираження думок, знаходження кількох рішень з конкретного питання, проблеми.
• Учитель озвучує проблему.
Мікрофон
 – надає можливість кожному чи кожній сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
 – Говорить тільки той у кого уявний мікрофон.
– Висловлення НЕ коментують, НЕ критикуються й НЕ оцінюються.
 – Коли хтось говорить, інші не можуть говорити, викрикувати з місця.
Робота в малих групах
Головуючий:
• Після того, як учитель об’єднав вас у групи і ви отримали завдання, слід швидко розподілити ролі в групі.
• Оберіть головуючого, секретаря, тренера, посередника, доповідача.   Доповідач: чітко і стисло доповідає про результати роботи групи всьому классу.
Посередник (тайм-кіппер):
·        стежить за часом; заохочує групу до роботи
 Секретар:
коротко і розбірливо веде записи результатів роботи своєї групи.
(спікер):
зачитує завдання; організовує порядок виконання;
підбиває підсумки

Коло ідей
Винесення рішення суддею.
Промова-відповідь
 Запитання судді
Вступна заява
Відповідачі (прокурори) – промова-відповідь (чи навпаки) та контраргументи Порядок проведення
Позивачі (адвокати) – вступна промова, аргументи на користь.
Судді – запитання;
Суд від свого імені
 • Рольова гра за участю трьох сторін: судді, позивача й відповідача (може бути адвоката й прокурора.
• Учитель пропонує обрати ролі порівну усім учням класу.

Дерево рішень
• Передбачає аналіз реальної чи уявної життєвої ситуації, що вимагає прийняття зваженого рішення та прогнозують можливі варіанти розвитку подій залежно від прийнятого рішення, здійсненого кроку.
 • Учні у групі, парах чи індивідуально аналізують ситуацію.
• Записують схематично механізм прийняття складних рішень.

Ажурна пилка
• Основа - самонавчання. Активізує всіх учасників. Кожен здобуває інформацію завдяки самостійній роботі з першоджерелами та співпраці з іншими учасниками.
• Робота проходить у малих групах - одна тема на групу Гра триває в три етапи: • І - кожна “домашня” група отримує один з текстів (до 20 хв.). Потрібно опанувати його зміст настільки, аби стати фахівцем у визначеному питанні. Спочатку краще працювати індивідуально, за необхідності підкреслюючи певні моменти. Після чого група спільно обговорює прочитаний текст, погоджується щодо головного змісту, робить нотатки.
• ІІ - створюються нові, “експертні” групи. До складу кожної входить представник із попередньої групи. Кожен учасник у новому об’єднанні є експертом з одного питання. Експерти по черзі розповідають те, про що дізналися у попередніх групах (20 хв.), а члени команд слухають їх, роблять нотатки.
• ІІІ - всі повертаються до попередніх груп й діляться інформацією здобутою у експертних групах (до 15 хв.)

Контакти СвітЛана Василенко Наталія Гущина lana12@ukr.net gus4ina@list.ru

Впровадження інтерактивних технологій та форми використання ІКТ  під час викладання “Основ здоров’я”

            На думку більшості науковців, модернізація освітньої галузі є складним і тривалим процесом. На цьому шляху в сучасній школі важливо створювати передумови, без яких неможливе якісне навчання, до того ж і сьогоденні умови життя підвищують вимоги до якості освіти, до вмінь молодих людей швидко пристосовуватись до змін, які постійно відбуваються в суспільстві і житті, бути успішними та конкурентноздатними на ринку праці, а як ми знаємо, тільки здорові діти та здорова нація можуть подолати труднощі сьогодення і зробити щасливим своє майбутнє.
     У Національній доктрині зазначено що, найважливішим завданням сучасної шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров’я людини. Школа має навчити школярів використовувати резервні сили свого організму, оволодіти життєвими навичками здорової та безпечної поведінки, спілкуватись з людьми, передбачати наслідки своєї поведінки та вміти приймати своєчасні рішення, а також формувати цінності і переконання, які сприяють свідомому вибору здорової поведінки та наміру дотримуватись її протягом життя.
Вирішення цього завдання покладено на новий інтегрований курс “Основи здоров’я”, який за своїм змістом об’єднує питання здоров’я та безпеки життєдіяльності на основі діяльнісного підходу. Метою його є формування в учнів свідомого ставлення до свого життя та здоров’я, формування здоров’язберігаючих компетентностей. Як відомо, навички набуваються в діяльності, через прийняття рішень та відпрацювання моделей поведінки. Тому на відміну від традиційних уроків, коли вчитель переважно говорить, а учні слухають, на заняттях з основ здоров’я слід використовувати інтерактивні методи навчання, що базуються на активній участі самих учнів у процесі набуття знань.
Слово “інтерактив” походить від англійського слова “interakt”, де “inter” – взаємний і “act” – діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання у співнавчанні, взаємонавчанні (колективному, груповому, у співпраці), де і учень і вчитель рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. При інтерактивному навчанні не може бути домінування одного учасника навчального процесу над іншими, однієї думки над іншою, а учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати продумані рішення, спілкуватися з іншими людьми.
Інтерактивні технології навчання при викладанні предмета “Основи здоров’я” сприятимуть кращому відпрацюванню та дотриманню певних моделей поведінки, які допоможуть зберегти та покращити власне здоров’я.
З практики можна сказати, що найбільш ефективними методами навчання на уроках з основ здоров’я вважаються:
·        “мозковий штурм”, або брейнсторм;
·        обговорення великою групою (“спрямована дискусія”);
·        робота та виконання вправ у малих навчальних групах;
·        рольова гра;
·        дебати, дискусії;
·        розгляд та аналіз конкретних життєвих ситуацій;
·        виконання проектів;
·        перегляд і обговорення тематичних відеофільмів;
Використання таких методів забезпечує творчу співпрацю між учнями та вчителем.
Для того, щоб поближче познайомитись з використанням інтерактивних технологій на уроках з основ здоров’я, розглянемо деякі з них.
Робота в групах – це улюблена і найуживаніша в навчальному процесі технологія. Дискусії та обговорення можна проводити цілим класом. Однак вони набагато ефективніші, коли їх проводять у групах (зокрема, якщо клас великий, а час обмежений). Групове обговорення максимально підвищує активність і внесок кожного учасника. Дискусія допомагає уточнити власні уявлення, усвідомити почуття і ставлення. Обговорення в групах дає змогу учням більше дізнатися один про одного, стимулює вільний обмін думками, збільшує вірогідність того, що учні краще зрозуміють почуття і позиції інших. Робота в групах розвиває життєві навички активного слухання, співпереживання, співробітництва, упевненої поведінки і толерантності. Для ефективної організації роботи в групах педагог-тренер повинен:
·        чітко формулювати мету: вивчити тему, обговорити ситуацію, проблему; сформулювати запитання, запропонувати ідеї або варіанти рішень;
·        повідомити скільки часу відводиться на це завдання;
·        сформувати групи (бажано з 2-6 осіб), використовуючи різні прийоми об’єднання;
·        розташувати групи так, щоб учасники кожної сиділи поряд і добре чули одне одного;
·        запропонувати групам обрати того, хто записуватиме запропоновані варіанти і стежитиме за дотриманням простих правил. Після обговорення на прохання тренера протоколісти або бажаючі розповідають про те, як відбувалося обговорення і які рішення було прийнято, тобто презентують свою роботу.
Можна додати ще кілька рекомендацій для роботи з групами:
·      найкраще розпочинати роботу з групами, що складаються з 2-4 осіб, тому що у невеликих групах учням легше подолати сором’язливість; коли ви відчуєте, що учасники набули впевненості, групи можна збільшити до 5-6 осіб;
·      краще не доручати учасникам формувати групи за власним бажанням, бо це може призвести до образи або дискримінації деяких дітей; формуючи групи, стежте, щоб їх склад змінювався якомога частіше;
·      наголосіть на важливості принципу «один за всіх, і всі за одного», що ви єдина команда і що усі члени групи мають зробити свій внесок у вирішення поставленого завдання, а успіх групи буде залежати від окремого внеску кожного;
·      у деяких випадках доцільно формувати групи за ознакою статі.
Цікавим та ефективним методом роботи також є “рольова гра”, яка подобається  учням.
Рольова гра – неформальна постановка, у процесі якої учасники без попередньої підготовки розігрують сценки або ситуації. Вони уявляють себе вигаданими персонажами, які моделюють реальні життєві історії та ситуації.
Під час рольової гри учасники діють не від свого імені, а демонструють поведінку та висловлюють почуття умовного персонажа. Зазвичай це набагато легше, ніж діяти від себе особисто. Рольова гра є ефективним методом апробації нових моделей поведінки. Вона дає змогу «відчути на собі» всі емоції, які можуть виникнути під час такої ситуації, та відпрацювати найбільш оптимальну модель поведінки у безпечних умовах. Це також допомагає краще зрозуміти почуття уявного персонажа і розвинути навички емпатії (співпереживання).
Крім того, завдяки рольовій грі учасник має змогу краще зрозуміти і висловити свої почуття без побоювання розкритися і бути висміяним. Це – чудова можливість для практичного відпрацювання навичок у ситуаціях близьких до реальних. Рольова гра вимагає певних навичок від тренера і від учасників тренінгу. Щоб добре її організувати треба:
·            описати модельну ситуацію, яку треба інсценувати;
·            розказати учасникам, як вони мають діяти, запропонувати сценарій або вони можуть навести свій варіант сценарію;
·            відібрати охочих або розкутих енергійних учасників, щоб вони продемонстрували сценку перед класом. Оберіть і для себе одну з провідних ролей;
·            використовувати допоміжний реквізит: капелюшки, картки з іменами, костюми, маски – усе, що можна виготовити на місці або приготувати заздалегідь;
·            якщо можливо обіграти ситуацію з гумором;
·            після закінчення сценки обов’язково обговорити її;
·            об’єднати клас у групи, нехай вони зіграють між собою цю чи подібну сценку. Таким чином можна уникнути ніяковості, спричиненої необхідністю виступати перед усім класом.
Отже, застосування інтерактивних технологій під час проведення уроків з основ здоров’я є ефективним, привабливим та цікавим методом роботи з учнями, завдяки якому підвищується інтерес до уроків з основ здоров’я, так і до мотивації вести здоровий спосіб життя, запобігати небезпечним ситуаціям, що оточують людину, застосовувати набуті знання на практиці, цінувати і берегти своє здоров’я і здоров’я оточуючих.
   У процесі викладання основ здоров’я, інформаційні технології можуть використовуватися в різних формах. Використання ІКТ  можна представити у вигляді таких основних блоків:
·        мультимедійні сценарії уроків;
·        перевірка знань на уроці;
·        позаурочна діяльність

Мультимедійні сценарії уроків.

       Одна з переваг використання ІКТ є різке збільшення часу самостійної роботи. Такий процес навчання дозволяє розвивати мислення, активізувати розумові процеси. Робота буде творчою, якщо в ній проявляється власний задум учнів, ставляться нові завдання і самостійно вирішуються за допомогою знову видобуваються знань.
Використання на уроках мультимедіа реалізує такі принципи:
        Принцип наочності: дозволяє використовувати на будь-якому уроці ілюстративний матеріал, аудіоматеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний.
          Принцип природодоцільності: використання матеріалів Інтернет викликає інтерес учнів старших класів. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей.
Принцип міцності: використання уроків-презентацій технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє на одному уроці викликати матеріал попередніх уроків.
Принцип науковості: перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.
  Принцип доступності: дана технологія інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє одночасно на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.
          Принцип системності: використання уроків-презентацій дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.
         Принцип послідовності: як і на традиційних уроках, навчальний матеріал запам'ятовується в більшому обсязі і міцніше.
Контроль знань на уроці
 У даному блоці реалізується принцип доступності, комп'ютер виступає в ролі робочого інструменту як засіб підготовки та зберігання завдань і тестів та оцінюванні знань учнів.
       Тестування з використанням комп'ютера.
         Учитель заздалегідь вводить в комп'ютери тест і пропонує учням виконати. Учень працює самостійно протягом 5-10 хвилин. Обсяг і характер завдань дозволяють виявити знання за 5-10 хвилин. Подібну роботу на дошці або в зошиті учень здатний виконати протягом 15-20 хвилин.
            На одне завдання є кілька варіантів відповідей. При помилковому відповіді учня з'являється підказка: відповідне правило і приклади. При повторній помилку з'являється правильну відповідь. Послідовність помилкових дій учня супроводжується виведенням на екран коментарів. Робота закінчується висновком на екран статистичної інформації про кількість помилок і виставленої оцінки. У підсумку, вчитель бачить реальні знання, а в учнів немає претензій до вчителя за виставлену оцінку.


Немає коментарів:

Дописати коментар